TrendsinAutoleasing

Juridisch

Juridisch

  • Voor het privégebruik van de auto van de zaak is omzetbelasting verschuldigd. Die moet deze maand worden verwerkt in de aangifte over het laatste tijdvak van het afgelopen jaar. Bezwaar tegen deze afdracht kan echter zinvol zijn, zeggen de automotive fiscalisten van AMD Automotive.

    Vóór 1 juli 2011 was de btw-correctie voor privégebruik van de auto van de zaak gekoppeld aan de loonbelastingbijtelling. Dit leverde volgens eerdere uitspraken echter een niet toegestane fiscale discriminatie op tussen auto’s met 25% bijtelling en auto’s met een lagere bijtelling.

    btwVanaf 1 juli 2011 geldt daarom voor iedereen een btw-heffing over het privégebruik op basis van het werkelijke aantal privékilometers.

  • Zogenaamde ‘verkeershufters’ gaan strengen worden aangepakt en uit de anonimiteit worden gehaald, meldt minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. Hij heeft een lijst van verkeersovertredingen gepubliceerd die hij per 2015 binnen het strafrecht wil laten vallen.

    agressieHet negeren van een stopteken van de politie, het inhalen van een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats, het zonder geldige reden over de vluchtstrook of vluchthaven rijden en een voetganger niet voor laten gaan die zich op een voetgangersoversteekplaats bevindt. Aldus een kleine greep ‘overtredingen’ uit de lijst die als het aan de minister ligt straks onder het strafrecht zouden moeten gaan vallen.

  • In 2014 zijn 8.306.094 verkeersovertredingen geconstateerd voor onder meer te hard rijden, door rood licht rijden, fout parkeren en handheld bellen, blijkt uit het jaaroverzicht verkeer 2014. Dat is fors minder dan in 2013. Maar dat ligt voornamelijk aan de politie zelf.

    bekeuringIn 2013 ging het nog om ruim 10 miljoen boetes. Dat het aantal verkeerovertredingen dit jaar lager zou uitvallen, is eerder in 2014 al aangekondigd. Een aantal trajectcontroles stond (deels) uit wegens onderhoud of vervangingswerkzaamheden.

  • Automobilisten hebben na het ingaan van de wintertijd 20 procent meer kans om slachtoffer te worden van een auto-inbraak. Daarnaast gebruiken criminelen steeds vaker bluetooth en signaalontvangers om auto's te selecteren en in te breken.

    Het een en ander blijkt uit een analyse van schadecijfers van glasschadespecialist Carglass over de afgelopen tien jaar. Dat in de wintertijd 20 procent meer ruitjes worden ingetikt komt vooral door de langere nachten waardoor het dievengilde meer tijd heeft om ongezien toe te slaan.

    Carglass signaleert bovendien dat inbrekers steeds inventiever worden als het gaat om auto-inbraak.

  • Op Trendsinautoleasing vandaag de uitkomsten van een eerste onderzoek onder een groep representatieve aanbieders van private lease. Want leasemaatschappijen omarmen private lease momenteel als een middel om groei te realiseren. De tijdsgeest zou er naar zijn. Maar er zijn gevaren…

    tia privateleaseOok voor zakelijke mobiliteit kan private lease een oplossing zijn, stelt Roel Hindriks van Lease Consult. Het onderzoek heeft hij samen met de nieuwe vaktitel Trendsinautoleasing.nl gedaan.

    Waarom dit onderzoek? Volgens Hindriks kleven er de nodige gevaren aan private lease. Het is ook voor hem een product dat zowel met veel enthousiasme als met de nodige zorg wordt bekeken.

  • Jonge (lease) auto’s worden steeds geliefder bij het dievengilde, meldt de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Maar in de strijd tegen de goed georganiseerde professionele criminelen worden ook successen geboekt. Vooral als de fabriek en de importeur meewerken.

    Over het eerste halfjaar van 2014 lijkt de strijd tegen autodiefstal zijn vruchten af te werpen; er werden 4,4% minder auto’s gestolen. “Gestolen auto's worden sneller internationaal gesignaleerd, de beveiligingsmogelijkheden van auto's verbeteren en ook importeurs nemen maatregelen om diefstal van hun merk tegen te gaan”, aldus Titus Visser, directeur van AVc.

  • Volgens Fleet Support is het een thema dat nog nauwelijks is aangestipt binnen fleet- en mobiliteitsmanagement terwijl het steeds belangrijker wordt: hoe kunt u slimmer omgaan met alle fleet- en mobiliteitsdata? Hoe krijgt u inzicht hierin? Wie is eigenaar van deze data?

    Rondom dit thema organiseert Fleet Support samen met Shell de ontbijtsessie ‘Smarter Mobility’ vlak voordat de poorten van ecomobiel open gaan. Aansluitend aan de ontbijtsessie kan de vakbeurs worden bezocht.

    http://fleetsupport.com/wp-content/uploads/2014/03/kennissessie.jpgWaarom deze datasessie?

  • Een bedrijf in Amsterdam probeerde de schade aan een leaseauto, ontstaan door het tanken van de verkeerde brandstof, te verhalen op de betreffende werknemer. De rechtbank Amsterdam trok daar een streep door.

    Benzinepomp grDe Vereniging Auto van de Zaak vermeldt de kwestie op haar website. Diesel in plaats van benzine tanken, of andersom, blijkt nogal eens te gebeuren. De schade kan fors oplopen. De werkgever in kwestie vond dat er sprake was van roekeloos gedrag. Maar daarvoor is volgens de rechtspraak vereist dat de werknemer al van te voren zich bewust was van het roekeloos karakter van zijn gedraging. Het tanken van normale benzine in een dieselauto, is, zo vond de rechter, iets dat kan gebeuren wanneer iemand auto rijdt. Gewoon een domme vergissing dus.

    Ook verwees de werkgever naar de leaseregeling,

FleetTalk

FleetTalk 03

 SBB

 

fleettalk 02

 

We hebben 250 gasten en geen leden online

Evenementen Kalender

December 2018
Z M D W D V Z
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

VNF Autorating

         Bericht aan Redactie

Quote van de dag

"Tob niet, het wordt toch anders."
Puck van der Wiel

We hebben 250 gasten en geen leden online