TrendsinAutoleasing

Fiscaal

Fiscaal

  • De Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) heeft haar leden gepolst wat de consequenties zouden zijn als de lage bijtellingcategorieën worden afgeschaft. 39% van de berijders ziet af van de leaseauto als het bijtellingspercentage hoger is dan 22%. Als de bijtelling 25% of hoger wordt, ziet zelfs 76% van de berijders af van de leaseauto. Bij een bijtelling van 30% of hoger blijft er geen leaseauto meer over.

  • Staatssecretaris Wiebes heeft de fiscale overgangsmaatregelen bekend gemaakt voor het jaar 2016 met betrekking tot de auto van de zaak. Volledig elektrische auto’s krijgen 7% bijtelling, Stoot de auto tussen de 1 t/m 50 gram uit, wordt er 14% bijtelling in rekening gebracht. Vanaf 51 tot en met 79 gram betekent het 20% bijtelling.

    WiebesStaatssecretaris Wiebes heeft de fiscale overgangsmaatregelen bekend gemaakt voor het jaar 2016 met betrekking tot de auto van de zaak.

  • Voor het privégebruik van de auto van de zaak is omzetbelasting verschuldigd. Die moet deze maand worden verwerkt in de aangifte over het laatste tijdvak van het afgelopen jaar. Bezwaar tegen deze afdracht kan echter zinvol zijn, zeggen de automotive fiscalisten van AMD Automotive.

    Vóór 1 juli 2011 was de btw-correctie voor privégebruik van de auto van de zaak gekoppeld aan de loonbelastingbijtelling. Dit leverde volgens eerdere uitspraken echter een niet toegestane fiscale discriminatie op tussen auto’s met 25% bijtelling en auto’s met een lagere bijtelling.

    btwVanaf 1 juli 2011 geldt daarom voor iedereen een btw-heffing over het privégebruik op basis van het werkelijke aantal privékilometers.

  • Wederom uitstel van de Autobrief 2 waarin staatssecretaris Wiebes de nieuwe belastingregels van 2016 zal aankondigen. Er komen nu ‘binnen een paar weken’ enkele overgansregelingen.

    Het uitstel kondigt Wiebes vandaag aan in een brief aan de Tweede Kamer. De staatssecretaris wil de autobelastingen meenemen in de brede herziening van het belastingstelsel. En dat heeft meer tijd nodig.

  • De nieuwe BPM-regels die in 2015 van kracht worden, maken met name kleine auto’s een stuk duurder. Dat heeft Autotelex becijferd. Juist in het A-segment komen hierdoor prijsverhogingen voor van soms meer dan duizend euro. De nieuwe BPM-tarieven zijn vorig jaar vastgelegd in het herfstakkoord.

    Dit jaar geldt nog een BPM-tarief van 0 euro voor auto’s die minder CO2 uitstoten dan een bepaalde norm (89 gr/km voor benzineauto’s, 71 gr/km voor diesels). In 2015 is die lage BPM voor alle benzine- en dieselauto’s verdwenen. Juist in de hoek van de kleine, zuinige auto’s is de BPM stijging van 2015 op 2014 al snel zo’n 1.000 euro.

    peugeot 108

    Autotelex heeft een voorbeeld uitgewerkt van de invloed van de nieuwe BPM-tarieven op de nieuwprijs van de meest populaire modellen van Peugeot.

  • Zelf betaalde brandstofkosten kunnen niet afgetrokken worden van de bijtelling voor privégebruik, ook niet als de werknemer zelf meer kosten maakt dan hij aan bijtelling heeft. Die uitspraak deed Rechtbank Den Haag onlangs, meldt Auto & Fiscus.

    Benzinepomp grHet ging in die zaak om iemand die gedurende drie maanden een auto van zijn werkgever ter beschikking had. Daarvoor betaalde hij maandelijks een eigen bijdrage voor privégebruik van 50 euro. Die eigen bijdrage voor privégebruik was aftrekbaar voor de bijtelling. Daarnaast moest hij kennelijk zelf de brandstof van deze auto betalen. Dat kostte hem meer dan de maandelijkse bruto bijtelling.

  • Het ministerie van Financiën belooft soepel om te gaan met de afleverdatum van bedrijfsfietsen, meldt RAI Vereniging. De vraag naar de bedrijfsfiets is momenteel zo groot, dat de branche het waarschijnlijk niet aankan de fietsen voor einde dit jaar geleverd te krijgen als de populaire fiscaal vriendelijke bedrijfsfietsenplan afloopt.

    fietsOp dit moment zijn er twee fiscale stimuleringsmaatregelen voor de aanschaf van een nieuwe fiets; de bedrijfsfietsenregeling en de werkkostenregeling (WKR). Vanaf 1 januari 2015 kan men alleen nog gebruik maken van de WKR.

  • Veel werkgevers laten hun medewerkers teveel belasting betalen. Vooral de medewerkers die veel zakelijke kilometers met hun eigen auto maken, zijn hiervan de dupe, meldt Achmea’s mobiliteitsdochter Workaway.

    Volgens de organisatie loopt een medewerker die 10.000 km zakelijk reist, daardoor al snel 650 euro per jaar mis. Soms is de werkgever zich hier helemaal niet van bewust. Vaker echter weet de werkgever het wél maar vindt het teveel gedoe om het goed voor de zakelijk reizende medewerkers te regelen, meldt Workaway.

    Dat 'gedoe' zit hem ..

  • Het plaatsen van een laadpaal in of bij de woning van een werknemer met een auto van de zaak, wordt geacht deel uit te maken van de terbeschikkingstelling van de auto. Deze ‘goedkeuring’ blijkt uit een besluit van eind deze maand door de staatssecretaris van Financiën.

    Volgens AMD Automotive Fiscalisten is het in de praktijk niet altijd duidelijk hoe fiscaal moet worden omgegaan met de kosten van het laden van (semi)elektrische auto’s. Daarom zijn er nu enkele ‘fiscale goedkeuringen’.

  • Commotie over het bijtellingsplan voor 2016 van staatssecretaris Wiebes. Zijn eigen VVD-partij bestempelt het plan als ‘uiterst links’. De VNA heeft nu een tegenvoorstel ingediend.

    Afgelopen vrijdag heeft de VNA dit alternatieve bijtellingsplan gestuurd naar de Tweede Kamer. Vandaag wordt er in Den Haag gedebatteerd over de plannen van Financiën.

    De kritiek van VVD partijgenoten is in grote lijnen de kritiek vanuit de autobranche, waaronder de VNA. De stekkerhybride wordt te veel bevoordeeld, de leaserijder benadeeld en daarmee de ‘hardwerkende Nederlander gepakt’.

    In het alternatieve plan van de VNA blijven er voor 2016 vijf bijtellingscategorieën bestaan.

  • Met de invoering van de nieuwe werkkostenregeling (wkr) per 1 januari aanstaande kunnen alleen nog telefoons, laptops en gereedschappen buiten deze regeling apart belastingvrij beschikbaar worden gesteld. De aparte status voor de bedrijfsfiets vervalt. BOVAG, RAI Vereniging en de Fietsersbond zijn verbolgen over het voorstel van staatssecretaris Wiebes van Financiën.

    Eerder sloten de organisaties nog een ‘Green Deal’ met een andere staatssecretaris, Mansveld van I&M, met als voornaamste afspraak dat binnen vijf jaar vijf procent meer fietsgebruik voor woon-werkverkeer zou worden gerealiseerd. Nu de succesvolle fiets van de zaak wordt geschrapt, is het praktisch onmogelijk om die doelen te realiseren.
     
    Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging: “Het stimuleren van de fiets voor woon-werkverkeer is een uitgelezen manier om allerlei doelen op het gebied van volksgezondheid, milieu en bereikbaarheid te realiseren. Die afspraak hadden BOVAG, RAI Vereniging, de Fietsersbond en andere organisaties ook gemaakt met de staatssecretaris van I&M. Voor het behoud van de bedrijfsfietsenregeling hebben we in dat licht ook al langer gepleit in Den Haag. Dat een andere bewindsman uit hetzelfde kabinet dan met één pennenstreek het nakomen van die afspraken onmogelijk maakt, is op z’n minst inconsequent te noemen.”

  • Reikhalzend keek de mobiliteitsbranche op Prinsjesdag uit naar de Autobrief 2 waarin het kabinet zijn visie geeft op de autobelastingen van 2016 tot en met 2019. Maar wederom is er uitstel. In een Kamerbrief licht staatsecretaris Wiebes wel een tipje van de sluier op.

    Staatssecretaris WiebesIn de Kamerbrief ‘Keuzes voor een beter belastingstelsel’ is een hoofdstuk gewijd aan de autobelasting. Geen hard nieuws daarin. Ook al melden diverse media als nieuws dat plug-in hybrides vanaf volgend jaar BPM moeten gaan betalen. Maar die afspraak stond al in het zogenaamde Najaarsakkoord van 2013. Daarin is wettelijk vastgelegd dat de huidige BPM-vrijstelling vanaf 2015 beperkt blijft tot auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer.

    Deuk in de belastinginkomsten

  • Staatssecretaris Wiebes van Financiën en de regeringspartijen VVD en PvdA nemen het bijtellingsplan van het ‘monsterverbond’ ongewijzigd over. Dat heeft de staatssecretaris deze avond in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

    WiebesHet monsterverbond bestaat uit de branchepartijen VNA, BOVAG en RAI Vereniging, de werkgeversverenigingen VNO-NCW en MKB-Nederland en verder uit de ANWB, Natuur & Milieu en Milieudefensie. Het plan leidt ertoe dat er vier categorieën overblijven in de bijtelling voor auto’s van de zaak in het tussenjaar 2016: 4 procent bijtelling, 15, 21 en 25 procent.

  • Meer dan een miljoen werkende belastingbetalers worden doorlopend geconfronteerd met extra te betalen inkomstenbelasting in verband met privégebruik van de auto van de zaak. In meerdere opzichten is de fiscale bijtelling onredelijk en veel te hoog, stelt Roel Hindriks van LeaseConsult. Daar komt in de Autobrief II straks ook geen verandering in. “Onbegrijpelijk dat branchepartijen zich daarbij neer lijken te leggen.”

  • De NOS meldt vandaag dat het systeem van de autobelasting flink op de schop gaat. Bronnen zouden bevestigen dat het Kabinet vindt dat er te veel bijtellingtarieven zijn voor de verschillende soorten zuinige auto's.

    Dat de autobelasting op de schop gaat, mag niet verbazen. Ook niet dat de belastingplannen voortijdig uitlekken. Op Prinsjesdag (derde dinsdag van september) worden de plannen officieel openbaar gemaakt.

    Concrete maatregelen meldt de NOS niet. Alleen dat bepaalde vervuilende auto’s meer belasting gaan betalen. Dan zou het voornamelijk gaan over auto’s die nu als zuinig worden aangeslagen, maar in de praktijk veel meer gebruiken.

  • Wanneer staat een auto ‘ter beschikking’ van een werknemer en dient er dus bijtelling te worden betaald? Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden en Financiën twisten over het punt. Leidend voorwerp is de poolauto.

    De procedure, zoals beschreven op de webste van AMD Automotive Fiscalisten, gaat over een hotel op één van de Waddeneilanden. Dat hotel beschikte over een poolauto8-persoons Landrover Defender en een Smart Fortwo. De Landrover Defender werd gebruikt voor het vervoer van hotelgasten van de veerpont naar het hotel en terug, en ook voor het verzorgen van ritten met hotelgasten over het eiland.

  • Leaserijders die met hun telefoon betalen bij de parkeermeter, kunnen door de fiscus worden ‘gecontroleerd’. Eerder besloot een rechter dat dergelijke parkeergegevens niet door de fiscus mochten worden opgevraagd. In hoger beroep is dat vonnis teniet gedaan.

    SMSparking was de zaak begonnen. Het weigerde de fiscus toegang te geven tot de kentekengegevens van hun klanten. De belastingdienst wil deze onder andere gebruiken voor controle van rittenregistraties voor de tegenbewijsregeling van de bijtelling.

  • De plug-in hybride Mitsubishi Outlander uit 2013 (0% bijtelling) werd eerder dit jaar total loss verklaard na een ongeluk. De verzekeraar van de tegenpartij moet van de kantonrechter in Amsterdam ook de schade aan de berijder betalen nu die anno 2015 voor diezelfde auto 7% aan bijtelling moet betalen.

    schadeDeze recente opmerkelijke uitspraak van de kantonrechter staat op de website van de Vereniging Auto van de Zaak. Het betreft een zaak waarbij een berijder van een plug-in Mitsubishi Outlander, die de auto in 2013 had aangeschaft tegen 0% bijtelling, buiten zijn schuld om betrokken raakte bij een ongeluk. De Outlander was total loss. De verzekeraar van de tegenpartij, Delta Llyod, moet niet alleen de auto vergoeden, maar ook de kosten van de verhoogde bijtelling.

  • Staatssecretaris Wilma Mansveld van Milieu komt ondernemers met vervuilende bestelwagens financieel tegemoet. Het gaat om ondernemers in gemeenten rond steden met milieuzones. Zij krijgen nu subsidie voor de aanschaf van een schonere wagen om die milieuzones in te rijden, zo maakte Mansveld maandag bekend in Rotterdam.

    milieuzoneOndernemers in die randgemeenten kunnen afhankelijk van hoe schoon de nieuwe bestelauto is, aanspraak maken op een bedrag dat ligt tussen 500 en 2200 euro. In totaal is er 4 miljoen euro beschikbaar. Zo moeten de steden met een milieuzone voor vervuilende bestelwagens steeds schoner worden. Niet alleen de verouderde bestelwagens binnen de eigen gemeentegrens worden dan geweerd, maar ook de auto's direct daarbuiten.

  • Nadat staatssecretaris Wiebes integraal het 'alternatieve' plan heeft omarmd, komt er vanuit leaserijders en fleetowners steeds meer kritiek op de koers die lijkt te zijn uitgezet. “De onredelijke uitwerking van de bijtelling blijft”. Of: “hoe melk je de zakelijke melkkoe?".

    Die laatste ‘vraag’ komt van de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ). Die stuurde vandaag een open brief naar de fractievoorzitters van de Tweede Kamer. Bedoeld om te komen met ‘goede vragen’ richting de staatssecretaris aanstaande woensdag als het plan wordt behandeld. Ook bijgesloten de infographic ‘hoe melk je de zakelijke melkkoe?’. Daaruit moet blijken dat een auto van nog geen 20.000 euro de staatskas uiteindelijk 40.000 euro oplevert.

FleetTalk

FleetTalk 03

 SBB

 

fleettalk 02

 

We hebben 168 gasten en geen leden online

Evenementen Kalender

December 2018
Z M D W D V Z
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

VNF Autorating

         Bericht aan Redactie

Quote van de dag

"De beste mest voor het land is de voetstap van de boer."
Martin Lans

We hebben 168 gasten en geen leden online