Of Nederlandse fleetowners in hun dagelijks werk bezig zijn met elektrisch rijden? De sprekers van het congres ‘Terug naar de Toekomst', georganiseerd tijdens Fleet Expo, in ieder geval wel. Hun gehoor minder. Een ruime meerderheid (68%) van de toehoorders gelooft niet dat over 10 jaar een kwart van het zakelijk wagenpark elektrisch wordt aangedreven. Hoewel de meningen toch wat blijken te schuiven...

 Johan Claassen, fleetmanager Opel NederlandJohan Claassen, fleetmanager van Opel Nederland, zegt zo'n 20 procent van zijn tijd met EV (lees: introductie van de Opel Ampera) bezig te zijn. Jan-Reint Vink, directeur van Travelcard, rijdt zelfs elektrisch. Fiscalist Jan Rolleman (AutoenFiscus) spendeert heel wat uren aan uitleg over fiscale aspecten van EV. En de laatste spreker op het congres, adviseur Rob Henneveld (Global Automotive Consultancy) merkt dat fleetowners vooral veel vragen hebben over technische aspecten van EV; lees: de batterij.

Hoe dan ook: elektrisch vervoer leeft onder fleetowners. Vooral leasemaatschappijen zijn er tuk op: LeasePlan heeft bijvoorbeeld maar liefst 600 Opel Ampera's besteld voor haar Europese markten, laat Claassen weten.

Onverkoopbare auto's

Uit reacties uit de zaal blijkt dat wagenparkbeheerders er momenteel liever de vingers niet aan willen branden. Vooral uit angst opgescheept te zitten met onverkoopbare auto's, die qua techniek snel verouderenJan Rolleman, fiscalist Auto & Fiscus omdat de batterijen nu eenmaal jaarlijks beter worden. Qua restwaarde is het een lastig verhaal, vatte het een wagenparkbeheerder met gevoel voor understatement samen. 

Toch blijkt uit een pol, ter plekke door stemkastjes geregistreerd, dat vooral wagenparkbeheerders het meeste vertrouwen hebben in de stelling dat over 10 jaar zo'n kwart van de zakelijke mobiliteit elektrisch zal plaatsvinden. Zo'n 40% van de beheerders is het met de stelling eens, tegen 32 procent van de algemene stemmen.

Schaarste aan auto's 

Volgens voorstanders is EV onvermijdelijk, tegenstanders wijzen op de schaarste van de grondstoffen voor de batterijen en waarschijnlijk ook aan de schaarste van de auto's zelf. Volgens Henneveld is het voor fabrikanten veel lucratiever in de opkomende markten als China, Rusland en India te investeren in EV. "Wij krijgen hier nooit de aantallen die we zouden willen krijgen."

Fleet Expo 2011Heikel punt voor wagenparkbeheerders is de Total Cost of Ownership van elektrische auto's. Rolleman citeert uit Engels onderzoek dat beweert dat vanaf 2030 de TCO van een elektrische auto gelijk zal zijn aan die van een conventionele auto. "Groot probleem nu nog is de prijs van de auto. Naar verwachting zal die echter flink dalen."

'Andere business case'

Of de auto zonder fiscale stimulans kan? Waarschijnlijk niet, is de algehele stemming in de zaal. Die fiscale stimulans is nu nog behoorlijk: naast lage bijtelling zijn er diverse (milieu)investerings-aftrekposten, benadrukt Rolleman.

Maar de branche moet vooral niet afhankelijk willen zijn van de overheid en de politiek, benadrukken diverse partijen. Want de politiek is toch vooral onbetrouwbaar, zoals laatst bleek toen de Tweede Kamer de 0% bijtelling wilde schrappen. Elektrisch rijden zal in veel gevallen een andere ‘business case' moeten worden, niet strak verpakt in bijvoorbeeld weinig flexibele vierjaars leasecontracten. De overgrote meerderheid van het congres vindt dan ook dat de stekker er bij elektrisch rijden zeker niet uit moet; aldus de laatste stelling van het congres. Een congres dat zowaar enkele sceptici van EV heeft aangespoord positiever tegen het thema aan te kijken.

FleetTalk

FleetTalk 03

 SBB

 

fleettalk 02

 

We hebben 164 gasten en geen leden online

Evenementen Kalender

December 2018
Z M D W D V Z
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

VNF Autorating

         Bericht aan Redactie

Quote van de dag

"Een goed herder scheert zijn schapen, doch vilt ze niet."
Tiberius

We hebben 164 gasten en geen leden online