TrendsinAutoleasing

De wet Kilometerbeprijzing is in de koelkast gezet - ver achterin. Toch zal het thema voorlopig nog wel actueel blijven. Zaak dus om bij te blijven. In dit dossier - maar ook op de nieuwspagina's en onder naslagwerk zullen we het thema op de voet blijven volgen. In dit dossier vooral een verzameling nuttige en relevante links naar informatie en achtergronden. Heeft u overigens zelf tips en/of goede links? Mail het dan naar redactie@devnf.nl


Informatie direct van de bron, ofwel de organisaties die nauw betrokken zijn bij alle plannen:

 

* ANWB. Met een kilometerprijscheck en een rubriek veelgestelde vragen. Lees hier hun dossier

* Het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Uitgebreide info (weliswaar promo, maar toch) over het gehele systeem.

* De Taskforce Mobiliteitsmanagement trekt het thema wat breder - slim reizen noemen ze dat. Lees hier onder andere over hun projecten

* De werkgroep Anders omgaan met Mobiliteit, onderdeel van het Platform Duurzame Mobiliteit, brengt twee brochures uit over Slim leasen. Het moet handvaten bieden om te komen tot ‘slim’ mobiliteitsmanagement. Hier vindt u de brochures met aanbevelingen, tips & truucs

* MKB Nederland houd nauwlettend de ontwikkelingen in de gaten. Lees daarover in hun dossier Kilometerprijs. Ook hebben ze een overzichtelijk infoblad om evt uit te printen.

* Automobiel Management heeft eveneens een dossier in de maak over kilometerheffing. Met name handig voor het nieuwsoverzicht omtrent dit thema.

* Autoweek heeft op haar site een makkelijke rekentool. Voer het kenteken in en het tarief (en omslagpunt) wordt duidelijk.

 

Bent u overigens fel tegenstander van de kilometerheffing? Bij het burgerinitiatief Kilometerheffing-nee kunt u zich aansluiten – het heet zelfs een 'nationale campagne' te zijn en eist onder andere een referendum over dit onderwerp. Ook voor het bestellen van actiestickers en posters...

 

Opmerkelijk nieuws rondom kilometerheffing

 

Prius-rijder de klos bij km-heffing. Met de regelmaat van de klok worden ‘bijeffecten’ bekend van de plannen voor kilometerbeprijzing. De Telegraaf duikt hier graag bovenop, onder andere op deze.  Wat blijkt? Ruim honderdduizend eigenaren van hybride en andere zeer zuinige auto’s moeten straks aftikken voor verreden kilometers, terwijl zij per 1 januari juist volledig worden vrijgesteld van vaste autobelastingen. Lees verder bij De Telegraaf.
 

Kastje kilometerheffing eenvoudig te kraken. Het kastje in de auto dat straks de gereden afstanden registreert voor de kilometerheffing, is al fraudegevoelig voordat het gebouwd is. De zwakke beveiliging ervan is niet bestand tegen aanvallen. Dit stelt beveiligingsspecialist Peter Rietveld van bureau Traxion. Lees verder bij Autointernationaal.nl

Overigens reageerde Eurlings al meteen door te stellen dat het plan niet doorgaat als echt blijkt dat het te kraken is. Lees daarover in Zibb.nl.

Baas betaalt km-heffing leaserijders De autoleasemaatschappijen gaan ervan uit dat leaserijders weinig tot niets merken van de door het kabinet voorgestelde kilometerheffing. De Telegraaf polst enkele meningen onder branchekenners, waaronder de VNF.


VNA: Kilometerheffing is behapbaar.
De VNA verwacht weinig problemen rond de invoering van de kilometerprijs, zegt ze in Automotive. “Het is een nieuwe systematiek waar we even onze handen aan vol zullen hebben, maar uiteindelijk is het gewoon een nieuwe stroom facturen die de leasemaatschappijen moeten verwerken. In de uitvoering is het vergelijkbaar met de afhandeling van brandstofkosten.” Lees verder.

Opmerkelijk nieuws uit De Telegraaf. Duitsers: Doe km-heffing niet. Van alle kanten waarschuwen de Duitsers Nederland voor de nieuwe autobelasting. Ze hebben slechte ervaringen met de peperdure elektronische wegenbelasting per gps. lees verder.


Niet onbelangrijk: wat vindt Martin Lans, voorzitter van de VNF van de plannen?

 

“Laat ik voorop stellen dat de materie behoorlijk complex is. En in dat complexe – dan doel ik vooral op het instrument om kilometers te gaan heffen – schuilt mijns inziens het (toekomstig) drama. Terwijl het uitgangspunt van betalen per kilometer niet verkeerd is.

 

Laat ik eerst ook vaststellen dat de overheid inkomsten moet genereren om dit land te kunnen laten functioneren. Met dit principe is niets mis. De auto is een aantrekkelijke optie voor de overheid en het totaalbedrag van wat het op moet leveren, staat wel zo'n beetje vast. De ‘politiek’ moet vervolgens een verdeelsleutel verzinnen. So far so good.

 

Nu komen wij op de manier waarop. Het is natuurlijk van de zotte dat 7 miljoen auto's van elektronica moet worden voorzien om een belasting te innen. Hetzelfde bedrag, alleen zeer tijdelijk anders verdeeld. Een gigantische administratieve organisatie alsmede controlediensten moet opgezet worden.

 

Goede infrastructuur is een premisse in een beschaafd, ontwikkeld land, net als goed drinkwater en zorg voor ouderen. De te leveren inspanning om hetzelfde bedrag binnen te halen, staat in geen verhouding tot het beoogde doel. Bedenk: het maken van een buskaartje is al bijna te moeilijk in dit land.

 

De beoogde doelen die met kilometerheffing behaald moeten worden, zijn op zijn zacht gezegd dubieus. Het komt maar zeer zelden voor - ik zeg het nog voorzichtig - dat bij projecten van deze omvang de praktijk een resultante is van de theorie. Klein voorbeeld: de fiscale maatregel voor zakelijk ingezette hybrides is door gebrek aan kennis van zaken volkomen zijn doel voorbij geschoten. Hoe wil men dit project dan overzien? Ik voorspel dat de ene corrigerende maatregel in kort tempo de ander zal opvolgen.

 

Uitgangspunt is dat de veelrijders meer gaan betalen en dat dit vooral de zakelijke kilometers zullen zijn. Het enige gevolg is dat in elke kostprijsberekening, waarin nu een prijs per kilometer voorkomt,dit  wordt aangepast. Autokosten worden namelijk doorberekend. Dit maakt in deze tijden de positie van het bedrijfsleven niet sterker.

 

Dan is er nog de privacy. Toen George Orwell in 1949 "1984" publiceerde dacht iedereen in het westen: ‘dat hier nooit’.  En nu, 60 jaar later, is de eerste stap gezet in die richting. Welke garanties er ook gegeven worden, er komt nooit zekerheid wat ‘men’ nu precies weet en wat niet.  Leasemaatschappijen staan al te trappelen om van alles en nog wat uit die kastjes te halen. Het idee dat op elke minuut van de dag 7 miljoen auto's in de gaten worden gehouden, is op zich al een absurde gedachte….”

 

FleetTalk

FleetTalk 03

 SBB

 

fleettalk 02

 

We hebben 52 gasten en geen leden online

Evenementen Kalender

Oktober 2018
Z M D W D V Z
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

VNF Autorating

         Bericht aan Redactie

Quote van de dag

"Een goed herder scheert zijn schapen, doch vilt ze niet."
Tiberius

We hebben 52 gasten en geen leden online