TrendsinAutoleasing

Ruim de helft van de organisatie met een wagenpark in de mid- & grootzakelijk markt beschikt nog niet over een fleet-managementsysteem. Fleet Profile heeft in samenwerking met TrendsinAutoleasing.nl onderzoek gedaan naar het gebruik van fleet-managementsystemen (FMS). Veel leasemaatschappijen blijken in deze ‘versnipperde’ markt nog opmerkelijk afwezig.

Ooit was de blackbox hét middel om te ontsnappen aan de bijtelling voor het privé gebruik van de auto van de zaak. Tegenwoordig biedt die zogenaamde blackbox vooral oplossingen die organisaties helpen bij optimalisatie van allerhande mobiliteitsaspecten. De blackbox is een onderdeel geworden van een compleet pakket aan telematica-oplossingen, waarbij de software voor het uitlezen van de blackbox alsmaar belangrijker wordt. “Vandaag de dag laat de blackbox zich beter omschrijven als fleet-managementsysteem waarmee de wagenparkbeheerder grip krijgt op reisgedrag en inzicht krijgt in kosten omtrent mobiliteit”, aldus het Fleet Profile onderzoek.

Ongeveer 10% van de respondent zonder FMS oplossing is zich aan het oriënteren

Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft (57%) van de wagenparkbeheerders in de mid- & grootzakelijke markt nog geen FMS in gebruik heeft. Uit onderzoek blijkt dat niet alleen personenauto’s en bedrijfswagens worden uitgerust met deze FMS systemen, ze worden eveneens toegepast in touringcars, hijskranen, hoogwerkers of zelfs in veegmachines van gemeentelijke instellingen. Standaard FMS-systemen worden in mindere mate toegepast in vrachtwagens, hiervoor zijn in veel gevallen specifieke TMS-oplossingen (Transport Management System) ontworpen die gekoppeld worden aan WMS-oplossingen (Warehouse Management System).

Versnipperd landschap

Ongeveer 10% van de respondent zonder FMS oplossing is zich aan het oriënteren of heeft in de afgelopen 12 maanden de mogelijkheden voor een FMS oplossing onderzocht. In het onderzoek is gevraagd naar de leverancier van de FMS-oplossing, daarbij viel direct op dat er enorm veel verschillende leveranciers werden benoemd, we kunnen spreken van een versnipperd landschap van aanbieders. De afgelopen jaren is er door de fiscus een keurmerk in het leven geroepen voor leveranciers die voldoen aan de regelgeving omtrent ritregistratie. Deze leveranciers hebben gezamenlijk een aandeel van ongeveer 70%.

Overzicht organisaties met een keurmerk van de “fiscus”:

Leverancier Oplossing:
Accredis BV Accredis NeXT, versie 3.0
APS BV APS Connect, versie R9
BusinessTrack Nederland BV BusinessTrack Rittenregistratiesysteem, versie 1.0
Ctrack Benelux BV Ctrack fiscaalbox, versie 1.0
Decos Mobile Solutions BV Decos Cartracker
EuropeTrack BV Europetrack, versie 2
Fleetmatics Netherlands BV Fleetmatics Reveal, versie 9.5
Fleetlogic TripXs BV Logic Box, versie 2.0
Global Trackmarks BV GTM Ultimum, versie R9185
GPS Buddy Nederland BV GPS Buddy XL
ITmobile BV Smartbox, versie 1.3
Küster Effort BV TravelControl, versie 10
Micpoint BV MyFMS, versie 1.5.2
RAM Mobile Track-and-Trace Fiscaal, versie 4.9
RitAssist Nederland BV RitAssist RRS, versie 2.2.X
RouteVision Nederland BV RouteVision® Professional Fiscaal Keurmerk, versie 1.0
TrackJack Europe BV TrackJack PRO Fiscaal Service, versie 1.0
Transscope Voertuigsystemen BV Blackbox XP
Trevler Trevler Fiscaal, versie 1.0

Bron: https://www.keurmerkritregistratiesystemen.nl/keurmerksystemen

Naast deze oplossingen zien we nog tientallen andere oplossingen die door de respondent worden benoemd. Opvallend is overigens dat er verschillende maatwerkoplossingen worden benoemd die gekoppeld zijn aan ERP-systemen van organisaties.

ProLease

Bij de organisaties die beschikken over een FMS is TomTom bij uitstek de meest gebruikte leverancier. Ruim 30% geeft aan een FMS oplossing van TomTom in gebruik te hebben (inclusief Fleetlogic klanten). De overige leveranciers met een keurmerk op zak verdelen dus 40%. De verschillen in aandeel tussen deze leveranciers zijn gering.

25% van de wagenparkbeheerders geeft aan dat zij niet of nauwelijks door de leasemaatschappij wordt geïnformeerd over de mogelijkheden van FMS oplossingen

In het onderzoek is uitgevraagd wat de aankoopmotieven zijn voor FMS oplossingen; brandstofreductie, kostenbesparing en de fiscale rapportage zijn de primaire motieven. Verder is beïnvloeding van het rijgedrag een belangrijk motief. Secundair zijn productiviteit en routeoptimalisatie van belang bij de aanschaf van een FMS oplossing, voornamelijk bij organisaties met bedrijfswagens. Aspecten als veiligheid en het reduceren van CO2 uitstoot spelen een geringe rol in het aankoopproces.

De toepassing van FMS oplossingen is voor leasemaatschappijen een kans om toegevoegde waarde te leveren, echter geeft 25% van de wagenparkbeheerders aan dat zij niet of nauwelijks door de leasemaatschappij wordt geïnformeerd over de mogelijkheden van FMS oplossingen. Een aantal leasemaatschappijen hebben overigens wel FMS oplossingen omarmd. ProLease maakt al geruime tijd gebruik van een standaard FMS voor de leasevloot en onlangs heeft ook Arval aangegeven het wagenpark uit te gaan rusten met een FMS. Tot slot melden de onderzoekers: organisaties zijn over het algemeen zeer tevreden over het FMS wat men in gebruik heeft. Ongeveer 2 van de 3 respondenten geeft aan het systeem aan te bevelen aan anderen.

FleetTalk

FleetTalk 03

 SBB

 

fleettalk 02

 

We hebben 81 gasten en geen leden online

Evenementen Kalender

April 2018
Z M D W D V Z
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

VNF Autorating

         Bericht aan Redactie

Quote van de dag

"De beste mest voor het land is de voetstap van de boer."
Martin Lans

We hebben 81 gasten en geen leden online