TrendsinAutoleasing

Meer dan een miljoen werkende belastingbetalers worden doorlopend geconfronteerd met extra te betalen inkomstenbelasting in verband met privégebruik van de auto van de zaak. In meerdere opzichten is de fiscale bijtelling onredelijk en veel te hoog, stelt Roel Hindriks van LeaseConsult. Daar komt in de Autobrief II straks ook geen verandering in. “Onbegrijpelijk dat branchepartijen zich daarbij neer lijken te leggen.”

 

In september komt als het goed is de visie van staatssecretaris Wiebes omtrent de autobelastingen. Het is de zogenaamde Autobrief 2, die eigenlijk al dit voorjaar had moeten verschijnen.

Achter de schermen wordt er natuurlijk al maanden gelobbyd door de verschillende branche- en belangenbehartigers. De messen zijn geslepen. Helemaal in een branche waarin het succes van een bepaald product wordt bepaald door de overheid (lage of hoge bijtelling) staat er veel op het spel. Die ‘marktverstoring’ wegnemen lijkt nu inzet van partijen als de RAI en de VNA. “Daarbij wordt er wellicht aangestuurd op een gemiddeld bijtellingpercentage van 20%. Onbegrijpelijk”, aldus Hindriks.

Principieel onjuist

Om zijn argumentatie kracht bij te zetten, geeft LeaseConsult allereerst de waarde van het privégebruik berekend. In het huidige systeem wordt de fiscale bijtelling bepaald aan de hand van de catalogusprijs van de auto. Hindriks: “Dat is principieel onjuist; de waarde van het privégebruik wordt in werkelijkheid bepaald door de kilometerafhankelijke kosten van de betreffende auto, tezamen met het aantal kilometers dat de auto voor privédoeleinden wordt gebruikt. De catalogusprijs van een auto is slechts voor een heel klein deel van invloed op de kilometerkosten.”

De 25% bijtelling is een veelvoud van de werkelijke kosten van privékilometers. In de berekeningen van LeaseConsult zijn de werkelijke kosten van 10.000 (extra) privékilometers voor de gemiddelde auto van de zaak ongeveer 1.800,- euro voor een benzineauto en 1.200 euro voor diesel. Dat komt neer op respectievelijk 6% van de consumentenprijs en 4%. De bedragen zijn inclusief de kosten van brandstofverbruik en BTW. Hindriks: “Het autokostenforfait van 25% geeft voor deze auto een fiscale bijtelling van € 7.500 per jaar, oftewel 4 tot 6 keer meer dan de werkelijke kosten voor 10.000 km. Daarbij geldt dat kilometer gerelateerde kosten niet parallel lopen met de autowaarde; duurdere auto’s zijn relatief goedkoper (percentage van catalogusprijs) dan lager geprijsde auto’s.”

Ook 20% is onredelijk

Om het gebruik van zuiniger auto’s te stimuleren zijn er de tijdelijk kortingen (20%, 14%, 7% en 0%). Maar die kortingen op het standaard percentage lijken per 1 januari te gaan verdwijnen voor alle daarna aan te schaffen auto’s. “Organisaties als RAI en BOVAG suggereren al te weten dat het dan naar één nieuw percentage gaat van 20%. Onbegrijpelijk is het, dat daar alvast de vlag voor wordt uitgehangen, want ook 20% is onredelijk”, aldus Hindriks.

Ook op andere punten is de fiscale bijtelling onredelijk, stelt LeaseConsult. Belasting heffen over verkregen voordeel is op zich niet onredelijk, maar per persoon verschillend moeten betalen voor het voordeel is dat wel. Het is immers afhankelijk van het IB-tarief. Hindriks: “Het kan ook anders: bij het belasten van (forfaitair) rendement op spaartegoeden, geldt immers wel één IB tarief voor het toegerekende voordeel.”

Eigen bijdrage=lastenverzwaring

Werkgevers berekenen in veel gevallen een eigen bijdrage voor privégebruik. Die is weliswaar aftrekbaar van de bijtelling, maar levert per saldo toch een lastenverzwaring op. Houdt een werkgever 200 euro in aan eigen bijdrage, dan daalt weliswaar de fiscale bijtelling met hetzelfde bedrag maar de berijder houdt onder de streep (bij 40% belastingschijf) slechts 80 euro over. “De eigen bijdrage betekent dus per saldo een lastenverzwaring van 120 euro per maand.”

Hindriks wijst tevens op het gegeven dat de fiscale bijtelling haaks staat de doelstelling om minder autokilometers te maken. Met de bijtelling laat de overheid mensen betalen voor het (gratis of voordelig) privégebruik van de auto van de werkgever. Hindriks: “Je mag niet verwachten dat medewerkers die maandelijks 500 euro of daaromtrent fiscaal bij hun inkomen opgeteld krijgen de auto laten staan om in het weekeinde voor het hele gezin OV kaartjes te gaan betalen. Minder en daardoor verstandiger gebruik van de auto van de zaak gaat niet lukken zolang de overheid haar onderdanen zo onredelijk behandelt. Hoogste tijd voor echte verandering dus.”

FleetTalk

FleetTalk 03

 SBB

 

fleettalk 02

 

We hebben 100 gasten en geen leden online

Evenementen Kalender

Oktober 2018
Z M D W D V Z
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

VNF Autorating

         Bericht aan Redactie

Quote van de dag

"Een goed herder scheert zijn schapen, doch vilt ze niet."
Tiberius

We hebben 100 gasten en geen leden online