TrendsinAutoleasing

deVNF: Alle Mobiliteitsthema's

Hoe onafhankelijk kan straks een keurmerk Private Lease zijn als de VNA (lees: leasebranche) de voorwaarden dicteert? En hoe hard zijn de eisen eigenlijk die aan het keurmerk worden gesteld? Zowel Roel Hindriks van Lease Consult als Martin Lans van deVNF zijn, als vertegenwoordigers van fleetowers, kritisch op de ‘bekendmaking’ van de eisen die de VNA stelt aan het keurmerk dat eind van het jaar moet verschijnen.

Begin juni maakte de VNA tijdens een bijeenkomst van Automotive Insiders de eisen bekend die straks aan het keurmerk Private Lease worden gehangen. Private lease moet volgens de VNA worden gezien als een huurproduct – met alle operationele aspecten daaromheen. Toetsing bij BKR wordt onderde el van de eisen. Maar over de echt ‘heikele punten’ kwam geen duidelijkheid, merkt Roel Hindriks van Lease Consult op.

 

Lans VNFBijvoorbeeld hoe er wordt omgegaan met meer- en minderkilometers? Of wat de kosten zijn bij voortijdige beëindiging van het contract? En hoe worden prijsaanpassingen gemonitord? “Hindriks: “Ook werd aangekondigd dat de aanvraagprocedure op draagkracht ‘overeenkomstig NIBUD’ wordt afgestemd. Verdere invulling mis ik. En hoe gaat de VNA of de keurmerkstichting de lessors controleren? Geen idee! De realiteit is dat de VNA alleen de aandachtsgebieden aangaf, maar echt helemaal niets meldde over wat de branchevereniging nu aan normen en werkwijzen aan haar leden wil voorschrijven.”

In essentie financieel product

Ook Martin Lans, voorzitter van de VNF (Verenigde Nederlandse Fleetowners), zit met veel onbeantwoorde vragen. Hij verbaast zich over de centrale rol die de VNA inneemt voor wat betreft private lease, wat in zijn ogen in essentie toch een financieel product is. “Waarom niet BKR en/of AFM hier een centrale regierol in laten spelen? Die hebben het belang van de eindgebruiker veel beter in het vizier dan de VNA”, aldus Lans.

HindriksDe onafhankelijkheid van de door de VNA aangekondigde Stichting die het keurmerk moet gaan bewaken, is volgens Hindriks eveneens discutabel. Want hoe onafhankelijk kan zo’n stichting zijn als de VNA de voorwaarden bepaalt? Ook Hindriks mist in het hele verhaal tot nog toe het belang van de klant, de eindgebruiker. “De transparantie waar zo op werd gehamerd is voor mij vooralsnog niet meer dan soort van ‘matglas’.”

Nieuwe inzichten

Overigens houdt ook de Vereniging Zakelijke Rijders ontwikkeling rondom het keurmerk Private Lease nauwlettend in de gaten. Dat doen ze nu feitelijk al; onlangs heeft de vereniging vijftien aanbieders in de markt beoordeeld. Waarbij de beoordelingen zijn voorgelegd aan de aanbieders wat in veel gevallen heeft geleid ‘nieuwe inzichten’, zegt VZR. Bijvoorbeeld op het gebied van voortijdige contractbeëindiging of het eigen risico.

FleetTalk

FleetTalk 03

 SBB

 

fleettalk 02

 

We hebben 47 gasten en geen leden online

Evenementen Kalender

September 2018
Z M D W D V Z
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

VNF Autorating

         Bericht aan Redactie

Quote van de dag

"Bone pastoris est tondere pecus, non deglubere."
Tiberius

We hebben 47 gasten en geen leden online