TrendsinAutoleasing

deVNF: Alle Mobiliteitsthema's

Jeugdbescherming Regio Amsterdam en creditmanagementorganisatie GGN hebben onlangs de XXImo-mobiliteitskaart geïntegreerd in hun mobiliteitsbeleid. Ieder vanuit verschillende motieven, maar beiden met de wens om meer grip te krijgen op de (verborgen) kosten.

Uit eigen analyses van XXImo blijkt dat 95% van de organisaties nog steeds veel te duur tankt. Terwijl menig organisatie graag de prijzen ‘onder controle’ wil hebben, zegt Patrick Bunnik van XXImo. “Maar het beeld ontbreekt van de totale situatie waardoor het automatisch moeilijk wordt om te sturen op het terugdringen van de brandstofkosten.”

Patrick Bunnik, ceo van XXImo

 

XXImo ontwikkelde hiervoor al eerder een tool om bedrijven en instellingen inzicht te geven in het brandstofverbruik. Een rekentool die organisaties precies laat zien hoeveel de besparing is als je zou overstappen op het XXImo netwerk. Op een park van 100 auto’s zou die besparing jaarlijks zo’n 37.000 euro bedragen, zo’n 6 tot 8 euro per tankbeurt.

Parkeerbonnetjes

Dat laatste was voor de creditmanagers van GGN reden om de XXImo-pas te gaan gebruiken. De ruim 250 medewerkers zijn er allen mee uitgerust. Kostenbesparing was het uitgangspunt, vertelt inkoper Kjell van Oosterwijk van GGN. “Daarom hebben we ook gekozen slechts bepaalde tankstations te autoriseren. XXImo biedt daarvoor een handige app. Daar zijn alle scherp geprijsde, toegestane tankstations gemakkelijk op te vinden.”

De kaart wordt bij GGN ook gebruikt om de parkeerkosten mee te betalen. Ook hier geldt dat er fors wordt bespaard. “Hierbij gaat het echter vooral om verborgen kosten. Parkeerbonnetjes moesten tot voor kort worden gekopieerd of geprint, formulieren moesten ingeleverd en gecontroleerd. Waarna iemand van de administratie al die vaak kleine bedragen moest overmaken. We zijn daar helemaal vanaf.”

Verborgen kosten

Kostenbesparing stond niet centraal bij de afweging van de Jeugdbescherming Regio Amsterdam om in zee te gaan met XXImo, vertelt Irma Stroet, manager Bedrijfsvoering en Service Centrum van de Jeugdbescherming. “ Hoe vaker we bij gezinnen langs gaan, hoe beter. Dat willen we juist stimuleren!” Maar ook hier behoren de ‘verborgen kosten’ nu tot het verleden. “Voor we met de mobiliteitskaarten werkten, declareerden de 600 medewerkers de reiskosten. Dat is zowel voor die medewerkers als voor de administratie op kantoor bijzonder tijdrovend. Om nog maar te zwijgen over de mensen die al die formuliertjes in het verleden moesten controleren.”

xximo_kaartOp basis van criteria op het gebied van kosten en kwaliteit werd XXImo onlangs uit drie aanbieders gekozen. Momenteel maken er 350 medewerkers gebruik van. Ook het openbaar vervoer wordt ermee betaald. En binnenkort kunnen ook de huurauto’s ermee afgerekend worden. Stroet: “Vijf jaar geleden hebben we gekozen voor ingrijpende verandering van werkwijze en cultuur. Daarbij hoorde een betere ondersteuning van onze medewerkers. En dus ook een mobiliteitskaart.”

Goedkopere pomp

Beide organisaties zeggen nauwelijks last te hebben gehad van de aanpassingen die het gebruik van een mobiliteitskaart met zich meebrengt. Ook niet als de berijder gestuurd wordt naar de goedkopere pomp. Bunnik: “Voor organisaties is het soms lastig de boodschap te brengen dat er bewuster moet worden getankt. Maar de realiteit is dat je met onze dekking binnen een straal van 5 kilometer, minimaal drie goedkopere tankstations hebt. In de praktijk blijkt dat het één of misschien twee weken duurt voordat iedereen aan de nieuwe manier van tanken is gewend.”

FleetTalk

FleetTalk 03

 SBB

 

fleettalk 02

 

We hebben 135 gasten en geen leden online

Evenementen Kalender

December 2018
Z M D W D V Z
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

VNF Autorating

         Bericht aan Redactie

Quote van de dag

"Een goed herder scheert zijn schapen, doch vilt ze niet."
Tiberius

We hebben 135 gasten en geen leden online