TrendsinAutoleasing

deVNF: Alle Mobiliteitsthema's

Het voor de consument bedoelde prijsvoordeel door de bpm‐afbouw verdwijnt grotendeels in de zakken van de importeurs. Dat blijkt uit onderzoek van dataprovider Autodisk in opdracht van het vakblad Automotive.

Van de 150 duizend onderzochte modellen gingen er ruim 100 duizend in nettoprijs omhoog. Dat betekent dat het merendeel van de Nederlandse auto‐importeurs de bpm‐afbouw van 40 naar 27,4 procent begin dit jaar heeft aangegrepen om de nettoprijzen (dus exclusief bpm en btw) te verhogen.

Het ongelijk van Jan Kees de Jager

De cijfers zijn opmerkelijk omdat demissionair staatssecretaris Jan Kees de Jager onlangs op Kamervragen nog antwoordde dat eventuele prijsstijgingen van auto's uitsluitend zouden worden veroorzaakt door de ongunstige CO2‐scores. Dit blijkt nu dus niet te kloppen.

Importeurs van merken met een hoog verbruik, die dus meer CO2‐taks betalen dan er afgaat aan bpm, blijken de prijsstijging te compenseren met een verlaging van hun nettoprijzen. Anderzijds doen importeurs die gunstig scoren juist het tegenovergestelde: ze romen het prijsvoordeel dat ontstaat door de ombouw van de bpm in een CO2‐taks, af. De auto's worden zo dus nauwelijks goedkoper voor de consument.

De afbouw van de bpm is juist bedoeld om de aanschaf van auto's goedkoper te maken, omdat automobilisten in het kader van het overheidsbeleid 'Anders betalen voor mobiliteit' meer gaat betalen voor gebruik, onder meer door de geplande invoering van de kilometerheffing. Veel partijen zijn hiermee akkoord gegaan op voorwaarde dat die overgang voor de automobilist 'lastenneutraal' zou gebeuren. Op basis van deze prijsvergelijkingscijfers blijkt dat hiervan op dit moment geen sprake is.

Duurdere merken maken het bont

Automotive liet een vergelijking maken op typeniveau tussen de nettoprijzen van auto's in september 2009 en die in april van dit jaar. Deze gegevens zijn vervolgens gekoppeld aan de verkoopresultaten van deze auto's om tot een gewogen gemiddelde te komen. Uit deze analyse blijkt dat vooral duurdere automerken met relatief zuinige motoren, zoals BMW en Lexus, het bont maken. De nettoprijs voor een BMW ging gemiddeld met 220 euro omhoog, die van een Lexus zelfs met 1.389 euro. Ook op Mercedessen en Audi's werd door de importeurs fors meer verdiend.

Top 5 obv netto prijsstijging gemiddeld per auto

Merk          Netto        Bruto

Lexus        1.389        ‐2.041

Jeep             654         2.810

Mercedes    359             331

Audi              324               95

Skoda          284              731

Top 5 obv netto prijsdaling gemiddeld per auto

Merk          Netto         Bruto

Dacia          ‐482             85

Saab           ‐566          ‐952

Jaguar         ‐588         ‐1.950

Dodge      ‐1.035          1.188

Chrysler    ‐1.233             ‐283

De nettoprijsmutatieis het verschil in catalogusprijs.

De brutoprijsmutatie is het verschil in consumentenprijs (nettoprijs plus bpm en btw).

FleetTalk

FleetTalk 03

 SBB

 

fleettalk 02

 

We hebben 363 gasten en geen leden online

Evenementen Kalender

Oktober 2019
Z M D W D V Z
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

VNF Autorating

         Bericht aan Redactie

Quote van de dag

"So What."
Andy Wharhol

We hebben 363 gasten en geen leden online